assalamualaikum.....salam
sejahtera...tips info kali ini...
Meng'adjust' coil spring kereta ni ada pro & kontranya......tapi kan,jurutera automotif yg design coil tu sampai tak tido malam pasal nak timbang, ukur benda alah tu.....semata2 nak bagi keselesaan.....senang2 je bakar benda tu nak bagi lebih elok kengkononnya ya?huhu....
coil spring yg standard adalah yg terbaik dari segi keselesaan ju
Meng'adjust' coil spring kereta ni ada pro & kontranya......tapi kan,jurutera automotif yg design coil tu sampai tak tido malam pasal nak timbang, ukur benda alah tu.....semata2 nak bagi keselesaan.....senang2 je bakar benda tu nak bagi lebih elok kengkononnya ya?huhu....
coil spring yg standard adalah yg terbaik dari segi keselesaan ju
ga untuk pemanduan
ekonomi..tetapi kalau yg pakai spring standard buat pi racing.....tu yg kancil
jadi kura2!...terbalik! heheh..
coil spring yg dah di modify pula mempunyai kelebihan dari segi pengendalian.....especially masa ambik corner....di mana pusat graviti kereta menjadi lebih rendah. kekurangan dia plak.....makan tayar leeeee.....kena rajin rotate tayar....kalau tak nanti tayar jadi gelong......
Spring biasa ialah spring asal kereta. dia mempunyai 'spring rate' ( kekuatan mampatan) lebih lembut dan telah disesuaikan dengan keselesaan kereta. Spring Sport mempunyai 'spring rate' lebih tinggi (perlu daya mempatan tinggi) digunakan untuk racing, bertujuan merendahkan gravity dan rolling centre kereta, jadi baik untuk conering( ttp tidak semestinya). Spring sport dibuat keras supaya bila kereta mengalami henjutan, perubahan pada tierod-end(steering road)kecil. So kereta akan dapat kekalkan road tracking. Itu sahaja untuk tips info kali ni...
So, apa tunggu lagi, bagi anda yang merasakan sistem suspension kenderaan anda perlu ditukar, sila order dgn saya dan merasai kelainan absorber dan spring PRORIDE kami...sila hubungi, whatsApp, sms atau BBM saya di 012-2807651 Azrol Sapura Industrial atau bleh like fanpage kami di www.facebook.com/ProrideProduct
terima kasih
Post a Comment