PRORIDE Your One Stop Automotive Suspension And Engine Oil Distributor

Proton dan Perodua Menyasarkan Penurunan Kos Pengeluaran

Wednesday, May 15, 20130 comments

Jalin kerjasama tingkat daya saing vendor automotif

PROTON Holdings Bhd dan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (PERODUA) bersetuju untuk bekerjasama membangunkan vendor masing-masing dengan sasaran menurunkan kos pengeluaran sekurang-kurangnya 30 peratus menjelang akhir tahun depan.
Kerjasama strategik yang diaturkan Institut Automotif Malaysia (MAI) itu bertepatan dengan hasrat kerajaan untuk menurunkan harga kereta menerusi mekanisma lebih mapan, pada masa sama meningkatkan daya saing vendor automotif tempatan pada peringkat global.
Penggabungan vendor juga antara inisiatif dan aktiviti yang akan dibincangkan dalam mesyuarat itu, tetapi ia mungkin memakan masa agak lama untuk dilaksanakan kerana membabitkan ekuiti dan pengedaran” Mohamad Madani Sahari, Ketua Eksekutif MAI
Ketua Eksekutif Institut Automotif Malaysia (MAI), Mohamad Madani Sahari, berkata sebuah jawatankuasa peringkat tinggi akan ditubuhkan bagi menerajui kerjasama strategik itu yang akan dipengerusikan sendiri oleh MAI.
Beliau berkata, penubuhan jawatankuasa peringkat tinggi antara kedua-dua pengeluar kereta nasional itu penting bagi merasionalisasikan dasar strategik pembangunan vendor masing-masing.
Objektif pembangunan vendor itu, katanya adalah untuk memastikan vendor automotif tempatan dapat membekalkan produk keluaran mereka pada kos lebih rendah kepada PROTON Holdings dan PERODUA menerusi pengurusan kos yang cekap.



Perkasa daya saing vendor

“Kedua-dua pihak akan diwakili peneraju syarikat kerana ia membabitkan langkah rasionalisasi dasar, iaitu langkah penting yang memungkinkan pelaksanaan usaha mengukuhkan vendor ini.
“Mesyuarat pertama jawatankuasa itu akan diadakan pada bulan depan bagi membincangkan pelaksanaan langkah membangunkan vendor dan antara yang akan dibincangkan termasuk pelan tindakan memperkasakan daya saing vendor, kecekapan pengurusan kos, pembangunan teknologi cekap tenaga dan pengeluaran.
“Penggabungan vendor juga adalah antara inisiatif dan aktiviti yang akan dibincangkan dalam mesyuarat itu, tetapi ia mungkin memakan masa agak lama untuk dilaksanakan kerana membabitkan ekuiti dan pengedaran,” katanya kepada BH di Cyberjaya, baru-baru ini.
Mohamad Madani berkata, langkah pengukuhan vendor itu juga diharapkan dapat meningkatkan lagi jumlah vendor automotif tempatan dalam kelompok tahap lima dan tahap empat iaitu tahap tertinggi dalam industri automotif.

Buat reka bentuk sendiri




“Kami mahu wujudkan antara 100 hingga 150 vendor tahap lima atau yang mampu membuat reka bentuk produk sendiri dan proses rekaan untuk PROTON dan PERODUA, manakala bagi vendor tahap empat iaitu yang boleh membuat proses reka bentuk sendiri adalah antara 150 hingga 200.
“MAI sasarkan objektif ini dapat dicapai menjelang akhir 2014 dan setakat ini semua perancangan yang diatur berjalan mengikut perancangan,” katanya.



Bro Azrol
Proride Dealer
0122807651
Share this article :

Post a Comment

 
Copyright © 2011. ABSORBER SUSPENSION STORE - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by PRORIDE
Proudly powered by Blogger